maandag 15 mei 2017

Tuinplannen en compost

Heerlijk, deze tijd van het jaar! Ondanks de kou eerder dit voorjaar komt er van alles op en de tuin heeft die frisgroene uitstraling die je alleen in het voorjaar ziet. De vogels vliegen af en aan met de luizen uit de roos om hun eerste jongen te voeden. Dikke hommels, bijen en vlinders weten de bloesem van de fruitbomen en -struiken te vinden.
Ook ik heb voorjaar in mijn hoofd en ben bezig met het plaatsen van een nieuwe pergola en het verplanten van een aantal struiken en andere planten. Die krijgen op hun nieuwe plek een flinke portie eigengemaakte compost. Ik moet bekennen dat zo iets simpels als die prachtige zwarte aarde die uit mijn eigen compostton komt, mij iedere keer weer blij maakt!
Een paar jaar geleden heb ik een simpele grijze kunststof compostton achter in mijn tuin gezet. Grijs valt minder op dan het felle groen dat je soms ziet. Ook zijn er prachtige houten exemplaren te koop, maar die zijn een stuk duurder. Er zijn veel sites met hoe je zo’n ton moet vullen en behandelen en er zijn ook compostversnellers te koop, maar ik maak het mezelf niet te moeilijk. Als je gevarieerd eet, heb je ook gevarieerd afval en samen met het tuinafval komt er uiteindelijk losse voedzame “aarde” uit de ton. Let wel op de dingen die er wel en niet in mogen, zoals bijvoorbeeld gekookt eten en vlees.
Keukenbakje voor de compostton
Het hebben van een compostton geeft je niet alleen goede gratis compost voor je tuin, het vermindert ook je afval. Dus misschien kun je dan met een kleinere rolcontainer toe, waardoor de plek die compostton en container innemen in de tuin hetzelfde blijft.
Compostton in een verborgen hoekje
Ik hoop dat ik je op een nuttig en leuk idee heb gebracht als je toch al voorjaarskriebels en tuinplannen hebt!
Heb je hierover of over andere tuinzaken vragen, mail ons dan gerust op ivndiemen@gmail.com
O ja, nog een belangrijk punt: het afval in de ton vergaat via luchtstromen door de ton. Het is niet nat en daarom is er ook geen rottingsproces. De ton stinkt dus niet en trekt ook geen nare vliegen of wespen aan.
Veel tuinplezier!
Sophia, tuinadviseur IVN

Geen opmerkingen:

Een reactie posten